Du er her

USA, California

Magnor: Det er vanskelig å skrive noe om begravelsen og jeg velger å la det være. Det har gjort et sterkt inntrykk på meg å oppleve samholdet og støtten vennene gir. Når tragedien har rammet må det være godt å være omsluttet av venner som stiller opp på den måten.

Tilbakekomsten til New York: Jeg var tilbake ca kl 2200 (04 norsk tid) etter en reise med mye forsinkelser og en vanskelig start. Jeg ble nektet å reise med flyselskapet så sant jeg ikke kunne fremvise videre reisebilletter ut fra USA. Alle dokumentene til jorden rundt reisen lå igjen hos en sovende Frank. Jeg fikk ordnet med en utskrift fra SAS og Star Allianse. Etter en lang innsjekkingskø, ble jeg på nytt nektet innreise ved skranken. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke hadde søkt innreise tillatelse.

Usa immigtration

Når jeg sjekket opp det på forhånd, fikk jeg forståelsen av at søknaden som var fylt ut på nettet, var gyldig frem til september. Det er utlåns-pcer på Gardemoen og jeg fikk oppdatert søknad om innreise der. Da jeg heseblesende var tilbake, var innsjekkingen stengt.

Sjekket inn med telefon...

Det hele løste seg ved at jeg ble sjekket inn over telefonen fra skranken. Jeg var svært lettet når jeg satt på flyet! Jeg ble møtt av glade gutter i New York, som kastet seg rundt halsen min og gav meg en god klem.

De ser ikke så glade ut...

Guttene hadde hatt en ny tur til Apple butikken og denne gangen valgte også Jonas å kjøpe seg en Ipod for sparepengene sine. Frank fikk gleden av å handle en rå Ipad til broren sin, Tom.

Apple Ipad                   Ipad

Nå ønsker alle guttene seg en slik Smile

Vår siste dag i New York: Vi valgte å tilbringe den i parken som var i nærområdet. Frank og Emil traff igjen sjakkspillerne som de hadde spilt mot tidligere i uken. En eldre kubansk mann inviterte dem inn i spillet igjen – og han veiledet også Emil da han spilte mot en god spiller. Vi synes Emil er tøff som tar utfordringen.

Sjakk i parken

Flyturen over til Los Angeles: Det viste seg at flyet var overbooket og vi ble spurt om vi var villige til å stå over mot en kompensasjon på 550,- dollar per person.

Venter på flyplassenVi ble lovet plass på et senere fly fra en annen flyplass samme dag. Vi sa JA til dette og ble de lykkelige eiere av flysjekker til en verdi av ca 16 500,- norske kroner. Vi ble fraktet med drosje til flyplassen, ca 20 minutter unna. Under mellom landingen søkte de på nytt etter frivillige til å stå over flyturen på grunn av ny overbooking – noe vi meldte oss til på nytt. Denne gangen ville vi også fått hotellovernatting. Dessverre valgte de en familie på fire, siden de var overbooket med fire plasser. Nå planlegger vi hvor ferden skal gå – vi tror det blir en tur til Mexico.

Mexico

Vi må reise med US Airways – et flyselskap som er litt som Ryanair. Vi må betale for å sjekke inn bagasje, maten vi skal spise må vi også betale for, det er enkle forhold – og ingen skjermer på seteryggen. Guttene hadde en litt kjedeligere flytur nå. Når vi ankom Los Angeles etter en laang reisedag, ble vi hentet med buss av selskapet vi har leid bil av. Etter en busstur på ca ti minutter var vi ved utleie stedet. Vi valgte å også leie en GPS – på den måten fant vi hotellet uten problemer. Vi bor i Anaheim, ca 40 minutter fra flyplassen.

California

California: Endelig palmer, sol, familievennlige restauranter, nydelige strender, store flotte matbutikker, kjøpesentere og deilig sommertemperatur.

Den første hele dagen vår, valgte vi å kjøre tur for å se oss omkring. Da vi kom til stranden, nektet gutttene å dra derifra uten å få ta seg et bad. Vi hadde ikke tatt med badetøy så det endte med at de fikk bade i shortsene sine. Den lille dippen de skulle få ta, ble til en to timers badeøkt.

Bading...            bading...

På stranden kom vi i snakk med Eric som tok kontakt med oss siden han gjenkjente det norske språket. Han har bodd to somre i Norge. Han presenterte oss for fire av de seks barna sine og for sine to søstre. Han inviterte oss til å ringe han – han skulle ha en stor familiepicknik som han ønsket å be oss på. Vi har tenkt til å ringe han Smile

Vi ble anbefalt å reise til Disneyland på en hverdag fremfor fred-søndag på grunn av de lange køene. Vi droppet derfor å reise på bursdagen til Emil som planlagt og reiste på torsdag den 05.08.10 istedenfor.

I Dinseyland

Disneyland – alt vi håpet på, og mere til: Parken er bare helt utrolig. Det er som en eventyrverden, helt ubeskrivelig. Det er rådyrt å komme inn, vi betalte ca 460 dollar (ca 2700,-) for en dag i parken. Området er todelt med Disneyland Park og Disneyland adventure. Vi betalte for å kunne gå mellom parkene – men det hadde vært mer enn nok med den ene på en dag. Da hadde det også blitt en del billigere.

Disneyland

Disneyland - tog     Disneyland tømmerrenne     Disneyland hjuldamper

Vi rakk ikke gjennom noen av parkene, vi kunne gjerne ha vært der en dag til. Vi reiste fra hotellet kl 0800 om morgenen. Anders, Jonas og jeg var hjemme ca kl 2200. Emil og Frank kom hjem nærmere kl 0100. Vi spaserte alle hjem, det tok ca tretti minutter. det var vanvittig mye folk der, mange steder måtte vi stå i kø i to timer. Det er vanskelig å se for seg at det kan være mer folk og enda lengre køer.

I disneyland     i disneyland

Vi fikk tips om å gå til «City Hall» i parken for å informere om at vi feiret bursdagen til Emil og Jonas. De fikk da hver sin button til å ha på seg hvor det stod at de var der for å feire fødselsdagen. De fikk uttallige bursdagshilsner fra andre gjester og ansatte. Det var mange som feiret fødselsdagen og det var også flere som gikk med buttons som fortalte at de var nygifte. Vi hadde en uforglemmelig dag som ble toppet med showet «World of color» kl 2100.

World of color

Se video fra forestillingen her: (NB: bilder projekteres på vannet??)

Når Emil fikk de siste timene alene sammen med faren sin, som var med å kjørte alt han ønsket, var lykken total.

Emil 12 år: I dag har Emil bursdag!  Han fikk velge hvordan han ville tilbringe dagen og han valgte seg en dag på stranden. Dagen startet med en innkjøpt energi drikk - som er noe av det beste Emil vet. Det ble en dukkert i bassenget på guttene før vi reiste til stranden (Seal beach). Det er bra surfebølger der - og Emil var ikke oppe av vannet  før det var på tide og dra for å spise middag. Han har lært seg hvordan han skal surfe med bølgene når de slår inn. Emil fikk bestemme spisested og valgte seg pizzarestaurant. Og for et godt valg! Vi har sjelden spist så god pizza. Min var fylt med kylling og bacon. Den ble toppet med friske, smakfulle tomatskiver, oppkuttet salat som var vendt i en kremet dressing - og på toppen var det skivet avocado, perfekt modnet. Nam! Guttene spiste pepperonipizza og alle tre spiste opp hele pizzaen sin (de hadde vanlige voksenporsjoner). Hjemme ble det en ny tur i bassengert før leggetid for Jonas og Anders, Emil valgte å svare på bursdagshilsner på facebook. Vi har også handlet litt i dag - jeg har kjøpt meg løpesko (som jeg skal bruke til gå turer - det er mye god mat her! Smile

Copyright lillevik-denstorereisen.no. Alle rettigheter reservert. Bruk av materiale fra lillevik-denstorereisen.no er forbudt uten skriftlig samtykke.