Du er her

Endringer i reiseplanene

Hjemreise:

På mandag 26.07.10 reiser jeg hjem til Norge for å delta i begravelsen til Robert. Jeg er tilbake 02.08.10. Guttene blir en ekstra uke i New York.

Vi har leid leiligheten vi bor i nå frem til 26. juli. Frank har  ordnet en natt i en leilighet i sjømannskirken fra 26. til 27. juli.  Videre har han leid en ny uke med en lik leilighet som vi bor i fra den 27. juli. Den nye leiligheten er lokalisert  to undergrunns stopper nærmere Harlem. Det betyr at det er et tilsvarende område som her - hvor det er greit å være innendørs etter mørkets frembrudd.  Vi betaler 800,- pr døgn - og det er rimelig til å være New York. Jeg synes Frank er tøff som opplever det som ok å bli igjen alene med barna - jeg hadde nok ikke tørt det.

Hverdagen i New York:

Vi trives godt med leiligheten, den har aircondition, flatskjerm tv og internettilgang. Den har i grunnen alt vi trenger i en hverdag. Vi spiser frokost og smører med matpakker hver dag.

Leiligheten Vi har mulighet til å lage middag hjemme, men det har vi ikke gjort ennå. Vi liker å somle litt hjemme om morgenen og når vi endelig er avgårde, tar det ca 45 minutter før vi er "down town". Når vi etterhvert begynner å bli middags sultne er vi som oftest langt fra leiligheten - og finner derfor et sted å spise. Så langt er jeg i grunnen litt skuffet over matopplevelsene våre. Vi leser at det finnes utallige familie restauranter med spennende mat, men når vi har vært sultne så sliter vi med å finne et passende spisested. Noen ganger har vi vært i fine strøk hvor vi ser hvite duker og vakre mennesker som sitter og nipper til et glass rødvin. Vi har ennå ikke sett noen barn på disse fine stedene - og har derfor trasket videre for å finne et bedre egnet sted.

Vi trasker i NYHer er avstandene så utrolig store, og vi går og vi går. Når vi da endelig finner noe som kan passe, har det vist seg å være litt sånn kebab/pizza steder.

nok en "sliten" restaurant

Jeg vet fra før at matbutikkene i USA er en opplevelse i seg selv. De er enorme og har et rikt utvalg med duggfrisk frukt/ grønnsaker og  egne bakeavdelinger - og alt er så innbydende at det er en fryd å handle. Men disse butikkene finner jeg ikke i New York. Vi har bare funnet små supermarkeder på hjørnet i området vi bor, vi burde sikkert hatt bil for å finne de store flotte. Jeg regner med at det endrer seg når vi kommer til California. Vi ser frem til å ordne middager hjemme, slik at vi kan lage litt sunnere mat. Det blir mye pommes frites og pizza, spesielt på guttene.

Central park:

Vi kjøpte med oss middag fra et spennende sted som hadde fullt av ferdig retter, bare til å gå å plukke det man ønsket å spise. Her var det uttallige salater, varme retter, supper, pizzaer, sushi,  fruktbiter etc. Det ble dyrt, betalte etter antall gram. Men du verden så godt, noe av den beste maten så langt. Vi visste at parken var et sted i nærheten så vi begynte å gå. Og gikk og gikk. Etter ca 20-30 minutter kom vi dit - og nøt mat og omgivelser.

Mat i Central ParkParken er utrolig innholdsrik, og vi har bare sett en flik av den. Vi satt ved en vakker dam med skilpadder, stork, ender og småfugler. Det var flere ekorn der - og Jonas fikk også øye på en rotte. Guttene var henrykte over dyrelivet. Her er noen bilder fra Jonas's kamera:

Dyreliv i Central Park         dyreliv          Skilpadde

På vei ut av parken så vi en dame som hadde veltet med sykkelen sin. Hun blødde fra leggen. Først kom en politibil til stedet. Så en brannbil - hvor brannmennene hadde med ispose etc. Så kom en ambulanse. Og enda en amulanse. Alle med blålys og sirener. Og jaggu meg kom det ikke en tredje sykebil. Sykebil nr 2 hadde med seg båre til henne. Det endte etterhvertat med at politi og brannbil kjørte vekk - så forlot sykebil nummer 1 og 3 åstedet. Og det endte med at jenta reiste videre på egenhånd - og sykebil 2 tok med en tom båre tilbake. Fint at det ikke var noe alvorlig, men vi ble så forundret over alt oppstyret over en tilsynelatende liten skade. Vi ble derfor sittende og titte - men på høflig lang avstand. Mens vi satt og tittet kom en ung dame bort til meg og sa at Anders hadde de søteste øynene hun noen gang hadde sett...

Søt AndersHun smilte bergtatt til han. Hun spurte spøkfullt  Anders om han ville gifte seg med henne. Anders har lært seg et engelsk ord og svarte spontant "Yes!" til henne. Noe som gjorde at damen syntes han var ennå søtere. Guttene har ledd mye av dette.

Frank og jeg hadde oss også en god latter i går. Vi spiste middag på et sted hvor det satt en svært vanskelig kvinnelig kunde ved nabobordet. Hun ropte stadig på servitrisa for å klage på ett eller annet. Noen ganger var bordet flekkete, det var noe feil på maten, hun fikk feil dressing osv. Vi opplevde henne som veldig uhøflig mot servitrisa - som var svært tålmodig. Den uhøflige kunden slapp ubeskjedent en kjempe fis mens hun satt og spiste - lang og høy. Frank og jeg fikk latterkrampe - noe som gjorde Jonas ganske flau. Men vi synes nå det er fise - damen som skal være flau.

Bronx Zoo:

Vi har tilbragt en fin dag i dyrehagen, men rakk ikke over hele parken før stengetid kl 1700. På vei ut fikk vi endret dagbilletten til et års medlemsskap for ca 250 norske kroner. Det gir også gratis adgang til flere andre parker. Det synes vi var lurt med tanke på at Frank og guttene skal tilbringe en uke til i New York. Anders er som alltid i hundre når han er på oppdagelsesferd, sjekk det ut, klikk på bildet.

Anders er engasjert på zoo

Her er noen andre bilder fra Bronx Zoo

barna på Zoo

Frihetsgudinnen:

Vi tok fergen over til Staten Island i kveld. Det er en gratis ferge som passerer frihetsgudinnen på veien over. Fergen er stor, den tar 1415 passasjerer.

på fergen i NY harbour

Vi kom nær nok til å se den godt, men har ikke vært i land på øya hvor den står. Vi regnet med å finne et fint middagssted på Staten Island, så vi ventet med middag til vi kom dit. Vi fant ingen steder i nærheten, bortsett fra nok et lite pizzasted. Vi koste oss med pizza og tok fergen over igjen. Da fikk vi se New York i skyline - et vakkert skue. Gutta var slitne og trøtte og hoppet rett til køys når vi kom hjem. Endelig fikk Frank tatt nærbilde av statuen, i tillegg til New York Skyline...

Frihetsgudinnen          NY Skyline

.Kan også nevne at det er utrolig varmt her, det har vært mellom 30-36 varmegrader hver dag.