Du er her
Skole
For både Emil (skal gå i 7. trinn dette året) og Jonas (skal gå i fjerde trinn dette året) gjelder følgende:
De skrives ut av skolen og Frank og jeg tar ansvaret for opplæringen. Det innebærer at vi forholder oss til, og setter oss inn i, læreplanverket for kunnskapsløftet. Midlertidig utgave juni 2006. Denne finner vi på nettet ved å gå inn på www.udir.no. En annen nyttig lenke vi er anbefalt er www.skolenettet.no . Søk videre på "GREP". Nettstedet så utrolig nyttig ut, det kan brukes av lærere og foreldre i forhold til undervisningsopplegg. I tillegg er vi tipset om www.globalskolen.no . For å benytte globalskole, krever det at vi skriver inn guttene på en skole i utlandet den tiden vi er borte. Vi skal sjekke dette nærmere, men regner med å ta det fulle ansvaret selv.
I forhold til planlegging av undervisningsdelen har vi hatt en samtale med hver av kontaktlærerne til guttene og en samtale med rektor.Vi får låne skolebøker i norsk og matematikk - og skal følge vanlig undervisning i disse fagene. Jeg har også hatt et møte med kommunen i forhold til at kommunen har ansvaret for å føre tilsyn med elever som mottar hjemmeundervisning.
Vi har ikke bestemt hvordan vi skal legge opp skolebiten. Skal vi ha faste dager og fast klokkeslett? Skal vi ta det som det passer, men bestemme antall timer i løpet av uken? Fordelen med å sette seg inn i læreplanverket er at vi får oversikten over hva guttene skal gjennom og kan tilpasse det til reisehverdagen vår - med mye gratis læring underveis. Vi må være bevisste på denne biten, slik at det blir lettere å gjenkjenne og utnytte læringsverdien. Vi har mye å sette oss inn i, men arbeider med dette under hele reisen.
Anders har sitt siste år i barnehagen og vi har tenkt at også skal ha sin lille "skoledag" underveis, akkurat som storebrødrene. Det er kjøpt inn et lite aktivitetshefte hvor han kan arbeide med bokstav- og talloppgaver. Han får med sitt eget spidermann penal til dette.
Siste kommentarer