Du er her

Privat båttur, øgler, ny invitasjon og katolsk messe

Vi ønsket å ta båt taxi ut til en av strendene som kun har adkomst via båt. Når vi ankom brygga som båtene går fra, ble vi møtt av en mann som informerte om priser etc. Han overtalte oss til å velge en privat båttur siden det ville innebære at vi kunne reise til ulike strender hvis vi ønsket, vi kunne stoppe og snorkle – og det hele ville koste oss tilsammen 100 norske kroner mer enn en båt taxi. Som sagt, så gjort. Vi handlet inn kald drikke mens han rigget båten.

"Skippern hadde til og med båtsmann"

Det var en nydelig dag, strålende solskinn og helt blikk stille hav som gnistret i solskinnet. Båtturen var skjønn og tok ca 45 minutter. Vi nøt havluften og den deilige brisen. Kapteinen valgte ankomststed til en strand som var litt langgrunn med tanke på Anders. Han fortalte også at det var en del fisk der som barna kunne se hvis de snorklet. Vi har kjøpt inn snorkelutstyr siden vi har lest at det er fryktelig dyrt på Rarotonga.

Las Animas

"Las Animas"

Stedet (Las Animas) var utrolig vakkert, det stod strandstoler langs hele vannkanten, og bakenfor lå det restauranter med stråtak bortover det hele. Regelen var slik at du kunne benytte deg fritt av stolene og toalettet som tilhørte restautanten, men det var da forventet at du spiste lunsj på den restauranten som stolene stod foran.

Her var havet grønt og mye klarere – og guttene oppdaget fargerik fisk når de dykket. Dette førte til at alle tre var mer under vann enn over vann- og nesten umulig å få opp for mat og drikke. Som forøvrig smakte fortreffelig!

"Det var selvfølgelig Jonas som stilte seg først i køen når det dukket en øgle opp"

På ettermiddagen til den tiden som kapteien antok tilbaketuren ville bli, kom det mørke skyer som fortalte oss at det var regnvær på gang den dagen også. Vi pakket derfor og hoppet i båten. På tilbaketuren stoppet vi for å snorkle, vannet var dessverre noe mer urolig da, så sikten var ikke den beste.

"Vi snorklet ved Los Arcos"

Jonas og Frank fant et sted ved noen skjær hvor det var fisk å beskue. Vi rakk tilbake før regnet kom. En flott dag!

Øgler i hopetall:

Her en dag ønsket vi å se oss omkring uten at vi hadde noen plan. Vi tok bussen til kjøpesenteret og bestemte oss der for å reise videre til marinaen for å se på båter og folkelivet der. Når vi gikk ut av taxien ble vi straks møtt av en mann som lurte på om vi var interesserte i en privat fisketur, han ville gjerne vise oss fiskebåten sin. Vi ble med og tittet, men takket nei. Mens vi ruslet på marinaen fikk vi mange forespørseler på om vi var på jakt etter en fisketur. Det rimligste tilbudt var på ca 1000,- for en fire timers tur. Vi er fortalt at det er godt fiske nå, så det er ikke umulig at vi ville fått fisk. Men det som opptok guttene på marinaen var gleden over å oppdage at det levde øgler i steinrøysa langs marinaen. En selger viste guttene at øglene kunne mates med de fargesterke blomstene som vokste der.

Guttene oppdaget ville øgler på hele rundturen på marinaen i tillegg til fisk og krabber. Krabbene var litt artige ved at de er sterkere i rødfargen enn hjemme og de hadde hvite prikker på en svart rygg. Alltid nye ting å oppdage i dyreverden.

Ny invitasjon:

I taxien på vei hjem hadde vi en hyggelig taxisjåfør som villig delte informasjon om alt vi lurte på. Mange av sjåførene snakker godt engelsk og vi har fått vite mye nyttig under drosjeturene.Vi spurte denne om hvor vi burde gå for å finne meksikansk keramikk til en god pris. Vi vurderte å kjøpe med et servise som vi kunne shippe hjem. Han gav sine anbefalinger og en god veiforklaring. Han sa videre at han ønsket å invitere oss til å bli med han til Guadalajara som er en mye større og rimligere by enn Puerto Vallarta. Han sa han hadde kontakter gjennom buisnessen sin og at prisene generellt var ca 60 % rimligere der. Han skulle reise dagen etter kl 14 og han skulle tilbake to dager senere. Han fortalte at han da skulle kjøre sin private bil, en Chevrolet Surburban med 9 seter, og han skulle ikke ha betalt for å la oss sitte på begge veier. Turen ville ta 6-7 timer, men vi ville finne billige hotell rom. Vi har googlet denne byen tidligere og sett at det er en stor by med flere spennende historiske steder. Vi takket for tilbudet med en avtale om at vi skulle ringe han neste morgen hvis vi ville bli med. Hans fortjeneste ved å la oss bli med ligger nok i kjøpet av servise. Vi ville nok ha følt oss forpliktet til å handle ett på turen. Til tross for dette var vi positive til å bli med, men valgte å sjekke hotellkostnader og budsjett før vi bestemte oss. Budsjettmessig ligger vi bra ann, vi har som mål å spare inn 10 000,- i forhold til det oppsatte budsjettet, siden det i USA ble budsjettoverskridelser så det svir i lommeboka. Vi lot fornuften seire og droppet å bli med. Det hadde fort dratt på seg kostnader som hadde ført til at den gode spareplanen røyk.

Katolsk messe:

Nok en hyggelig drosjesjåfør har tipset oss om at vi bør reise inn til stedet (Pitillal - uttales Pityjal)) hvor det kun bor lokale, som en egen by i byen. Sjåføren fortalte at det på søndager i forbindelse med messen, skjer mye på torvet. I går (søndag) hadde vi løse planer om å komme oss dit, men siden vi er sirup om morran, var ikke vi ute før kirketid. Under nok en taxitur fortalte sjåføren at kirketid, det er kl 19, 20 eller kl 21 – bare å velge. Vi fant derfor ut at vi fikk det til allikevel. Vi kom oss til Pitillal – og likte det vi så. Virket som en utrolig koselig plass. Her var det ingen turister, men mye folkeliv.

"Scene for misseshow rigges"

Det ble rigget scene og det var et tivoli der. Vi rakk og se oss omkring før vi gikk inn i kirken. Guttene var ikke veldig tente på å gå dit, men vi ble enige om at det skulle regnes som en skoletime om katolisisme.

Vi gikk inn i en stor katedral som var vakkert pyntet med store fargerike blomsteroppsatser og den hadde fargede, flotte blyvinduer på begge sider. Fra høytalerene strømmet det spanske salmer (tror det var salmer, ut i fra melodi og stemning i sangene).

"Fullstappet kirke en søndag kveld"

Tjue minutter før start var det grei plass for oss i katedralen, men når klokken var 19 var det smekkfullt. På benken vår var vi behaglige seks personer, men endte opp med elleve innen kl 1900. Da satt vi ganske så tett. Det var småbarnsfamilier med babyer på armen, det var ungdommer, middelaldrende og gamle. Klokken 1900 begynte guttene å bli noe utålmodige, men de var flinke og satt stille helt til messen begynte kl 1930, alså en halv time forsinket. Da kom presten ut, blid som en sol. Alle reiste seg og presten var rett i dialog med folket. Det var mye lesing av tekst fra ulike folk i menigheten, samt nattverd. Vi reiste oss og satte oss hele tiden, reine gymtimen. Underveis skulle «alle» hilse på hverandre, tror vi skulle ta hverandre i hendene og ønske hverandre alt godt. Alle vi fem håndhilste på hverandre og på de på benken bak – og de foran. Det var egentlig litt hyggelig, bare smilende mennesker som tok hverandre og oss i hendene. Etter nattverden som gikk ganske radig unna ved at vi gikk i en lang kø opp til presten, fikk en kjeksbit i hånden, og satte oss. Er redd vi skulle ha gjort korsets tegn når vi puttet kjeksen i munnen, har ikke vært på katolsk nattverd før, og rakk ikke se hva de andre gjorde. Etter at nattverden var unnagjort spurte presten hva klokken var. Han smilte stort og sa at nå rakk han neste messe kl 2000. Så etter en kort halvtime var det hele over. Da stod det kø utenfor for å komme inn til kl 20 messen.

På tovet var det kjempestemning, det krydde av folk, musikk og underholdning.

"Litt slitent i kantene"

Guttene stor koste seg på tivoliet som var av en slik standard som Axels tvoli trolig brukte hjemme i Norge på 70 - tallet. På scenen ble det utover kvelden et misse - show hvor meksikanske skjønnheter deltok.

"Miss Mexico"

"Kandidater presenterte seg med hylende tilhengere rundt scenen"

Frank fikk et bilde av henne som visstnok er Miss Mexico. Med showet hørte det til høy glamour faktor, dans, sang og musikk. Morsomt å se. Klokken 2230 reiste vi hjem, da var det fortsatt så varmt at vi måtte bruke «tørke-svette-klutene» konstant. Det bare rant av oss. Etter en rask dusj hjemme sovnet guttene på et blunk.

Hårklipp:

I dag stoppet vi hos frisøren som vi gikk forbi nede i gaten. Hun hadde tid til en hårklipp på Emil, og det endte med at alle tre guttene fikk seg en klipp. Deilig å bli kvitt litt hår i denne varmen Wink Vi betalte den nette sum av kr 90,- for tre hårklipp, da gikk alle som voksne. I morgen kommer skadedyrkontrollen for å vedlikeholdsmessig gasse leiligheten. Da må vi være ute av døren kl 1000 – og vi føler vi må tidlig opp. Livet er herlig!

Opp om morran – så opplever man litt:

Vi var i rute i dag, ute og spaserte ned til byen kl 1000. Der oppdaget vi mange hester med flotte, staslige ryttere, musikkkorps, liv og røre. Det kom stadig flere hester til hvor mennene satt i flotte drakter, tilsvarende våre bunader. Det var også flotte jenter/damer med kjoler som jeg bare har sett på filmer.

"Meksikansk senorita i festdrakt"

Vi ble jo voldsomt nysgjerrige, hva var dette en tirsdag formiddag? Ca hundre ryttere med flagg og lasso dannet parade gjennom byen. En amerikansk dame kunne fortelle at Mexico feirer nasjonaldagen sin på torsdag 16.09.10. I år er det 200 år siden Mexico ble løsrevet fra Spania og selvstendige. Det er derfor stor feiring hele uken med ulike arrangementer over hele landet.

"Tidlig krøkes??"

På torsdag vil det være mange tusen mennesker på torvet i byen med stor feiring. Det starter kl 23 (!). Vi skal på meksikansk fest i morgen (onsdag), det har vi kjøpt billetter til i dag. Så heldige vi er som er her når meksikanerene skal feire sin 200 års dag!

Vi vil skrive mer om feiringen i neste blogg innlegg Smile